دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

بیماری‌هایی که به عفونت خون منجر می‌شوند!

دریچه ای از شعر و قصه، نقد و نظر

بیماری‌هایی که به عفونت خون منجر می‌شوند!

۱,۳۲۸ بازديد
بروز عفونت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که نشان دهنده وارد شدن میکروب به داخل بدن است و در چنین شرایطی بدن به میزبانی برای رشد و تکثیر میکروب ها تبدیل می شود. شدت عفونت معمولا به نوع باکتری و میکروبی که وارد بدن شده وابسته است و میتواند خفیف یا شدید باشد.

انواع میکروب ها شامل قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها، پریون ها و انگل ها هستند که گاهی سرعت افزایش و پیشرفت آنها بسیار بالاست و همین می تواند خطرآفرین باشد. میکروب ها بر اساس نوعشان (باکتریایی، ویروسی، قارچی و ...) دارای عملکرد متفاوتی در بدن هستند و حتی از نظر شکل و اندازه هم متفاوت اند.

مطلب کامل را اینجا مشاهده کنید

عفونت گاهی با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک رفع می شود اما بعضی از انواع آن شدید بوده و در مقابل درمان مقاوم هستند که تهدیدی جدی برای سلامتی و زندگی فرد به شمار می روند.

گاهی اتفاق می افتد که یک شخص چندین بار و بصورت پیاپی دچار عفونت شود. در چنین شرایطی مشکل می تواند نقص ایمنی مادرزادی یا ضعیف شدن بدن به دلیل ابتلا به بیماری هایی مثل ایدز یا سرطان باشد. 

بیماران کلیوی و دیابتی، افرادی که پیوند عضو داشته اند یا دچار سوختگی و مشکلات پوستی شدید هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به عفونت قرار دارند. سیستم ایمنی بدن کودکان هم چون هنوز کامل نشده، احتمال ابتلا به عفونت در آنها وجود خواهد داشت. 

این عارضه می تواند اندام های مختلف بدن را درگیر کند مثل عفونت روده ای، عفونتهای مثانه و مجاری ادرار، عفونت ریوی، پوستی، عفونت گلو و… 

اما تشخیص علل ایجاد و نوع میکروب از موارد مهمی است که باید در مراحل ابتدایی انجام شود تا متناسب با آن درمان آغاز گردد. 

یکی از بیماری‌های عفونی که ممکن است به آن مبتلا شوید، عارضه کیست مویی است. کیست مویی یا اصطلاحا سینوس پیلونیدال از جمله بیماری هایی است که در ناحیه مقعد بروز پیدا می کند و همراه با عفونت است. به همین علت درمان به موقع آن ضرورت پیدا می کند. این عارضه اغلب در استخوان دنبالچه ایجاد می شود و می‌تواند با علائم دردناکی همراه باشد. البته کیست مویی به تنهایی، جزء بیماری های خطرناک نیست و قابل درمان است، اما اگر با آبسه همراه شود می تواند خطرناک باشد.

علت دقیق ابتلا به کیست مویی مشخص نیست اما احتمالاتی وجود دارند که می‌توانند زمینه ساز بروز این بیماری باشند که تغییرات هورمونی در سنین بلوغ، پرمویی، نشستن زیاد و حتی ژنتیک بخشی از آنها می باشند. 

از علائم کیست مویی می توان به احساس یک برآمدگی سفت در بالای خط باسن، احساس درد زیاد، التهاب و قرمزی اشاره کرد. زمانیکه این علائم را مشاهده می کنید بیماری شما پیشرفت کرده و آبسه شکل گرفته است. آبسه محل تجمع عفونت می باشد که گاها این عفونت توسط مجرایی به سطح پوست راه پیدا می کند و در این مرحله ممکن است شاهد خروج ترشحاتی در موضع بیماری و بالای مقعد باشید.

بنابراین اگر با چنین علائمی مواجه شدید حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید. مراجعه به یک پزشک با تجربه برای انتخاب بهترین روش درمان بر اساس شدت پیشرفت بیماری یکی از موارد مهمی است که باید در نظر بگیرید. درمان کیست مویی با لیزر توسط پزشک متخصص دکتر بیژن عابدیان و در کوتاه ترین زمان انجام می شود و عوارض و مشکلاتی مثل درد و خونریزی یا عود مجدد بیماری را به دنبال نخواهد داشت.

روش‌های دیگری که هنوز هم برای درمان کیست مویی استفاده می شود شامل جراحی باز و بسته سینوس است. این روش ها جزء عمل های سنتی به شمار می روند که با استفاده از تیغ جراحی، بافت بیماری برش داده شده و چرک و زائده های داخل سینوس بطور کامل تخلیه می‌شود.

نوع برشی که در این دو روش ایجاد می شود کمی با یکدیگر متفاوت است، به این دلیل که در روش بسته محل جراحی در انتهای کار بخیه زده می شود اما در روش باز نیازی به بخیه نیست و محل جراحی خود به خود ترمیم می شود.

عفونت خون چیست؟

به دلیل برخی اصطلاحات مرتبط که گاهی افراد به جای یکدیگر استفاده می کنند ، اغلب سردرگمی زیادی در مورد سپسیس وجود دارد. با این حال ، معنی هر یک از آنها کمی متفاوت است. در اینجا نگاهی به این اصطلاحات می اندازیم:

سپسیس یک پاسخ شدید به عفونت در جایی از بدن است که منجر به مشکلات اعضای بدن می شود. ممکن است مشکلات ارگان های ناشی از سپسیس داشته باشید و ندانید که به عفونت مبتلا هستید. پزشکان باید عفونت خون را به عنوان علت بالقوه مشکلات جدید اعضای بدن در نظر بگیرند.

باکتریمی: وجود باکتری در خون و عمدتا یک یافته آزمایشگاهی است. یک سیستم ایمنی سالم به طور معمول بدن را از مقدار اندک باکتری وارد شده در جریان خون پاک می کند. اما تحت برخی شرایط ، باکتری های موجود در خون می توانند یک عفونت فعال را شروع کنند که می تواند در بدن و اندام ها پخش شود. باکتریمی می تواند منجر به سپسیس شود.

منبع: سالم زیبا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.